Олімпіади

Завдання І етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з історії
2014–2015 навчального року
8  к л а с
(максимальна кількість балів – 90)
І рівень. Укажіть правильну відповідь (максимальна оцінка – 8 балів):
1.      Коли Васко да Гама відкрив морський шлях в Індію? (1 бал)
а) 1486 р.;             в) 1496 р.;
б) 1492 р.;             г) 1498 р.

2. Хто був засновником Запорозької Січі, спорудивши укріплення на о. Мала Хортиця? (1 бал)
а) князь Костянтин Острозький;      в) Яків Острянин;
б) Дмитро Вишневецький;               г) Северин Наливайко.

3. Які українські землі до підписання Люблінської унії входили до складу Великого князівства Литовського? (3 бали)
а) Волинь, Київщина, Східне Поділля;
б) Буковина,Східна Галичина, Закарпаття;
в) Західна Буковина, Галичина, Західне Поділля;
г) Київщина, Східне Поділля, Наддніпрянщина.

4. Які зміни відбулися у релігійному світі після підписання Аугсбурзького миру? (3 бали)
а) главою церкви замість папи призначався князь;
б) відбулося визнання рівноправності католиків і лютеран;
в) початок зародження протестантизму;
г) спрощення обрядів і церковних таїнств.

ІІ рівень. Виконайте завдання (максимальна оцінка – 16 балів):
5. З прізвищами яких історичних діячів ви пов’язуєте наступні події? Яким чином ці історичні персоналії були причетні до них: (4 бали).
а) «Тарасова ніч»;
б) «Тридентський собор»;

6. Які з нижченаведених тверджень не відповідають історичній дійсності? Поясніть вашу думку ? (4 бали)
а) на межі ХІV–ХV ст. в Італії зародилась культура Відродження;
б) контрреформація – система заходів, спрямованих на розвиток реформаційних ідей і рухів;
в) Річ Посполита як союзна держава виникла у 1596 році внаслідок об’єднання Польського королівства і Великого князівства Литовського;
г) перші реєстрові козаки звільнялись з-під влади феодалів, старост і воєвод, проте підлягали під адміністративне управління шляхтича Я. Бадовського.

7. Вставте пропущені слова в тексті (4 бали):
«Перше велике козацьке повстання кінця ХVІ ст. розпочалося в _______ році. Воно охопило Поділля, Волинь і ___________. Разом із козаками на боротьбу проти магнатів і шляхти виступили й ___________. Очолив повстання __________________, гетьман ____________________. Боротьба набула загального ______________________ характеру. Шляхетська армія була добре озброєна, а основну її частину складала _____________ . Тиждень тривала битва між повстанцями та шляхетськими військами, у наслідок якої загинуло понад __________ повстанців. У результаті переговорів підписана угода «послушенства королю».

8. Установіть хронологічну послідовність історичних подій (4 бали):
а) Люблінський сейм;
б) заснування Києво-Могилянської академії;
в) військо Запорізьке увійшло до Ліги Європи країн;
г) церковні собори у Бресті;
д) Хотинська війна;
є) повстання Івана Сулими;
ж) заснування Запорозької Січі;
з) видання останньої редакції Литовських статутів.

ІІІ рівень. Дайте відповіді на запитання й опрацюйте таблицю (максимальна оцінка – 30 балів):
9. Дайте визначення понять (8 балів):
а) Литовський статут –
б) слобода –
в) фільварок –
г) секуляризація –

10. Заповніть таблицю (8 балів):
                                              
Лінії порівняння
            Люблінська унія
        Кревська унія
Передумови підписання



Рік підписання, ким підписано


Основні положення


Наслідки для українських земель



11. Кому належить вислів: «Взяти молот у руки і вдарити по старому світу»? Розтлумачте його. (6 балів)

12. Користуючись різними джерелами інформації (фото історичних діячів, бібліографічна довідка), визначте прізвища чотирьох історичних осіб, які або зображені на світлинах, або про яких сповіщають бібліографічні джерела. Двома реченнями розкажіть, чим саме вони уславилися (8 балів):
а) «Видатний політичний діяч, полководець, меценат. Навчався в Острозькій школі, згодом пішов на Запоріжжя. Був гетьманом реєстрового козацтва. На чолі 20-ти тисячного війська брав участь у поході військ польського королевича Владислава на Москву. За його участі у 1610 році було відновлено православну єпархію. У 1621 році очолив козацьке військо у битві під Хотином»;
б) «Видатна постать Високого Відродження. Дитинство провів у невеликому містечку біля Флоренції, підлітком вступив на навчання до художньої школи при дворі Лоренцо Медічі. У двадцятирічному віці відвідав Рим і створив там скульптуру «П’єта» («Оплакування Христа»). Повернувшись до Флоренції, він створив мармурову статую Давида – молодого пастуха, що за біблійною легендою, переміг Голіафа. Справжніми шедеврами стали гробниці Юлія ІІ в Римі і родини Медічі у Флоренції. Геній великого митця втілився в соборі Святого Петра в Римі»;
в)                                                     г)


ІV рівень. Дайте розгорнуті відповіді на запитання (максимальна оцінка – 36 балів):
13. Складіть глосарій з шести понять до теми «Розвиток української культури та побуту в ХVІ ст.». Розтлумачте їх. (12 балів)

14. Чому, на вашу думку, Великі географічні відкриття ввійшли до історії саме під такою назвою? Яким є ваше ставлення до такого визначення цієї доби? Запропонуйте власну альтернативну версію назви періоду географічних відкриттів (12 балів).


15. Уявіть, що ви – генеральний писар при гетьмані Богдані Хмельницькому. У 1655 році він наказав Вам скласти список козаків, які, беручі участь у національно-визвольній війні, уславилися мужніми вчинками та хоробрістю. Зазначте, в яких битвах вони брали учать та завдяки яким вчинкам увійшли в історію (12 балів).

11  к л а с
(максимальна кількість балів – 84)

І рівень. Укажіть правильну відповідь (максимальна оцінка – 6 балів):
1. Коли було утворено НАТО? (1 бал)
а) 1947;               в) 1949;
б) 1948;               г) 1950.

2. Яка країна, союзниця Німеччини, вела у 1940 –1941 рр. активні бойові дії на півночі Африки? (1 бал)
а) Італія;            в) Японія;
б) Австрія;        г) США.

3. Напередодні Другої світової війни територія сучасної України перебувала під владою… (2 бали)
     а) СРСР, Румунія, Чехословаччина;          в) СРСР, Польща, Чехословаччина;
     б) СРСР, Польща, Австрія, Угорщина;     г) СРСР, Румунія, Польща, Угорщина.
    4. «Ждановщина» – це? (2 бали)
             а) політика Радянського Союзу, скерована на коренізацію української мови;        
 б) система заходів, спрямованих на відновлення ідеологічного контролю над    
 суспільством;
 в) політика ідеологічного тиску на творчу інтелігенцію;         
      г) добровільне зрадницьке співробітництво місцевого населення з окупаційним       
      режимом.

ІІ рівень. Виконайте завдання (максимальна оцінка – 18 балів):
5. Які з нижченаведених тверджень не відповідають історичній дійсності? Поясніть чому?
(4 бали)
а) рівно через два роки після укладення Францією акту про перемир’я з Німеччиною розпочалася німецько-російська війна, названа Великою Вітчизняною;
б) на початку 1946 року Джорджем Кеннаном, радником посольства США в Москві, запропонована доктрина «холодної війни», що передбачала оборону  всього західного світу від «можливого проникнення комунізму»;
в) з 28 листопада по 1 грудня 1943 року в Тегерані, столиці Ірану, відбулась перша конференція держав «Великої трійки» – Великої Британії, США, СРСР – провідних учасників антигітлерівської коаліції;
г) офіційним приводом для початку операції «Вісла» стала загибель 28 березня 1947 року в районі селища Яблонне, заступника міністра оборони Польщі генерала К.Сверчевського, який потрапив до засідки УПА.

6. Які області УРСР у 1940–1950 рр. зазнали територіальних змін? Уточніть, які саме зміни відбулися? (4 бали)
          а) Вінницька, Харківська,Чернігівська;           в) Київська, Львівська, Одеська;        
 б) Сталінська, Житомирська, Рівненська;       г) Ворошиловградська, Закарпатська, Сумська.
  
7.  Заповніть таблицю, користуючись підказками (4 бали)
Операції зі звільнення території України
від німецьких загарбників у 1943 – 1944 рр.
               операції та бої 1943 року
операції та бої 1944 року



а) Львівсько-Сандомирська операція;
б) Житомирсько-Бердичівська операція;
в) наступ Південно-Західного та Південного фронту;
г) Карпатсько-Ужгородська операція;
д) Міуська операція;
є) Дніпропетровська операція;
ж) Нікопольсько-Криворізька операція;
з) Чернігово-Прип'ятська операція.

8. Розкрийте зміст понять і порівняйте їх значення: «еміграція» та «міграція»; «тиранія» та «тероризм». Лінії порівняння визначте самостійно (6 балів).

ІІІ рівень. Дайте відповіді на запитання й опрацюйте таблиці (максимальна оцінка – 26 балів):
9. Складіть порівняльну таблицю перебігу та наслідків Першої і Другої світових війн
(8 балів)
Лінії порівняння
Перша світова війна
Друга світова війна
Датування, тривалість


Кількість воюючих держав


Які воєнні блоки були утворені напередодні війни


Території, з яких розпочались воєнні дії


Території, які були охоплені воєнними діями


Кількість мобілізованих до армії


Загиблі та померлі від ран


Матеріальні збитки



10. Користуючись підказками, установіть відповідність між офіційною назвою фронтів Червоної Армії (до жовтня 1943 року), назвою фронтів Радянської Армії (після жовтня 1943 року) та їх головнокомандувачами: (8 балів)

а) Південно-Західний фронт;        А. І-й Український фронт;             
б) Південний фронт;                      Б. ІІ-й Український фронт;            
в) Степовий фронт;                        В. ІІІ-й Український фронт;          .
г) Воронезький фронт;                   Г. ІV-й Український фронт;         

    1. Ф. Толбухін;       2. М. Ватутін;     3. І. Конєв;            4. Р. Малиновський    
      
11.  Встановіть відповідність між датами, назвами та наслідками найважливіших битв Другої світової війни (10 балів)
Дата
Назва битви
Наслідки
1. 30 вересня 1941 –
    7 січня 1942 рр.
А. розгортання Курської битви;
а) початок докорінного перелому в ході Другої світової війни;
2. 23 жовтня –
    4 листопада 1942 р.
Б. розгортання морської битви в затоці Лейте;
б) крах німецького плану «Блискавичної війни» проти СРСР;
3. 17 липня 1942 –
    2 лютого  1943 рр.
В. розгортання битви біль Ель-Аламейна;
в) кінець докорінного перелому в ході Другої світової війни;
4. 5 липня –
    23 серпня 1943 р.
Г. розгортання морської битви біля озера Мідуей;
г) початок визволення північної Африки з-під італійсько-німецької окупації;
5. 23–26 жовтня
    1944 р.
Д. розгортання Московської битви
д) початок і завершення звільнення Філіппін та Індонезії.

Е. розгортання «битви за Англію»;


Є. розгортання  
     Сталінградської  
     битви


ІV рівень. Дайте розгорнуті відповіді на запитання (максимальна оцінка – 34 бали):
12. Складіть «Календар найважливіших подій політичного життя США у другій половині  ХХ століття». Які з них найбільше вплинули на подальший розвиток американського суспільства? (10 балів)
13. Уявіть, що Міністерство закордонних справ оголосило конкурс на посаду речника посла України в Канаді. Ви, як головний претендент на посаду, відповідаєте всім вимогам конкурсу, але для затвердження на посаду вашої персони, Вам необхідно в Міністерство надати необхідний матеріал про українців, які мешкають у Канаді за таким алгоритмом: коли, з яких причини, за яких умов і обставин українці потрапили до Канади; які їхні основні місця компактного проживання; в яких галузях вони переважно працевлаштовані; які українські організації в Канаді існують, на що скерована їх діяльність; хто з переселенців або їхніх нащадків, мешкаючи в Канаді, стали відомими особистостями. Насамкінець визначте основні проблеми, з якими стикаються українці, мешкаючи за океаном. Матеріал подайте у вигляді довідки. (12 балів)

14. 2013 рік – рік святкування 70-ї річниці початку визволення України. Ви – учасник конференції, яка є одним із заходів, присвячених урочистому святкуванню цієї події. Самостійно оберіть тему власної доповіді. Складіть розгорнутий план вашого виступу (12 балів).

Немає коментарів:

Дописати коментар